Client : Ecole Internationale de Marne-la-Vallée
Location : Montry (77), FRANCE

Mission : Complète
Date : 2012-2013
Budget : 550 K€ HT
Surface : 580 m²

Français

L’École Internationale de Marne La Vallée souhaite ouvrir une école privée bilingue français/anglais, dans le site boisé du Domaine de la Haute Maison dans la commune de Montry. Ce bâtiment en bois se compose d’un unique volume de plain-pied dont la volumetrie en L permet d’accueillir la cour dans l’espace généré Le volume compact de l’école comprend sept classes. Les pièces sont compartimentées par d’épaisses cloisons incluant de grands rangements et chaque classe s’ouvre en double hauteur sur son environnement arboré.

La complexité du dossier aura été de trouver les matériaux pouvant servir ce projet tout en respectant un budget serré (idées d’école en bungalows ou en containers ont dû être abandonnées). Nous avons joué lors de ces étapes préliminaires un rôle d’écoute important voire de médiateur car l’ecole étant associative, un grand nombre d’interlocuteurs avaient la parole et étaient très impliqués, (parents, équipe pédagogique)

English

The International School in Marne-la-Vallée decided to open a private bilingual French/English primary school on a wooded site in the “Domaine de la Haute Maison” located in the community of Montry. The ground floor building is in timber, and is L-shaped to accommodate a playground in the space thus created. The compact spatial volume of the school houses seven classrooms. The schoolrooms are separated by thick partitions in which shelving is incorporated and each classroom opens out to the surrounding wooded environment to the full height of the room.

The design challenge was to select construction materials that could best serve the project while respecting a tight budget. During the initial discussions, we played an essential part in listening carefully to the wishes of the various participants, even acting as a mediator at times, since the school is owned by an association with many persons having a voice who were very involved in the project (parents, team of teachers).

Share: